Sunday, September 28, 2008

Bomba Datang ke Rumahku..

Semuanya bermula pd ptg 28 September 2008, di bangsal yg terletak kt halaman rumah yg aku huni selama ni.Masa adik aku mula bising2, aku terlelap.Terjaga disebabkan mamat tu panggil bapak aku.Katanya ada benda menarik.Aku pun cepat2 bangun la.Adik aku br bgtau aku yg ada ular masuk dlm bangsal kt umah.Aku mula excited la, suh gi amik camera.Masa tu gak, bapak aku gi cari buluh, nk ketuk ular tu.Sbb dia x tau yg ular tu besar.Hahaha..

Bapak aku yg sedang melaksanakan tugas

Oleh krn bimbang ular tu menular ke kwsn lain, bapak aku menugaskan dirinya sendiri utk perhatikan tindak-tanduk ular tu.Masa ni, adik aku dh call Bomba dan aku ngan mak aku plok dlm perjlnn ke bazar Ramadhan utk beli juadah berbuka.Sblm tu, aku dh pun melantik adik aku secara tiba2 utk jd photographer bg pihak aku.Wakaka.Semua report ni ditulis berdasarkan transaksi dia la.

Bomba tiba di rumahku

Masa wat emergency call tu, bukan main susah lg nk sambung ke Bomba.Mula2 operator kecemasan, pastu br bhgn Bomba dan Penyelamat.Last skali br la pejabat Bomba kt umah aku.Haish.Aku rasa pihak berkuasa patut permudahkan lagi la prosedur panggilan kecemasan ni.Apa2 pun, tahniah diucapkan kpd pihak Bomba krn sampai cepat.Aku rasa dlm masa 10 minit je kot.Ok la tu.

Lawatan sambil belajar drpd brader2 Bomba

Sampai2 je bomba kt umah aku, mereka terus wat lwtn sambil belajar ke bangsal yg ada ular tu.Semua wat mcm cool je.Kononnya dh biasa ngan ular la.Tiba2, ada seorg brader meng'offer'kan diri utk tangkap ular tu.Aku rasa yg ni plg hebat di kalangan yg terhebat la.

Skill brader ditonjolkan

Brader ni cukup ber'skill' dlm menangkap ular ni.Kejap je dh dpt tangkap.Tapi, guna alat2 tertentu la.Bukan main tgn kosong jah.Kang x psl2 kt umah aku ada org arwah plok.

Ular kene tangkap dh

Lepas kene tangkap, ular tu bkn dibunuh sebaliknya dimasukkan ke dlm guni.Hahaha.Kata brader Bomba, ular ni akan dijual kpd pengusaha restoran makanan eksotik di sekitar kwsn Pulau Pinang.Eceh.Xde la.Aku tipu je.Diorg akan lepaskan ular ni kt mana2 kwsn yg selamat utk ular ni dan juga penduduk awam.Babai ular.Lain kali x payah mai la.Susahkan org je.

p/s: Cerita ini mungkin ditokok tambah drpd cerita asal..Hihihi...

12 comments:

Anonymous said...

coretan uncle tua!!! hahha..

Nadly said...

ada petanda tuh....orang tua2 la yang cakap...ha3.

Ridhwan Ikhsan Othman said...

cis, ditokok tambah rupenya....

Afham said...

hahah..mula2 baco ingtkat umoh mun wak terbakar....aiseh suspen sguh

Uncle said...

'Uncle' melambangkan kemachoan.

Petanda? Tu org tua2 ckp.Org muda x ckp.Jgn caye.

Ditokok tmbh skit je.Kih3..

Umah aku x kan terbakar kalau bkn aku sendiri hok 'cak' api.

Anonymous said...

weyh. cakap bek2 sket noh. ade plak kate ak tru cite. senang at ko je ek. ko tak knai ak and tatau family ak jgn nak nyibuk comment bukan2.. ak ngah emo dis month, so better ko jge ayat2 ko.

Anonymous said...

hupdateeeeeeeeeeee plsssssss

Anonymous said...

update la weh!!!

Uncle said...

Sori.Xleh update lg.Tunggu bln 11 dulu la.Laptop xdak maa...

Wanee said...

knpe x tngkap sndri? pegang kat ekor n kpale..tadaaa!!!!!!!!!!!! :P

Anonymous said...

woi ex rumate..ap cerita skrg??up date la cti br.dgq kata leh p uk..bes r hg.."bau bus'uk"(dlm sleng klantan hg la)hahaha

doreen sutton / adorin ariff said...

i like it..m not afraid of snakes hahhahahhah....