Wednesday, September 24, 2008

ABS kete rosak..

Alkisah pd satu petang, aku drive keta mak aku ke bazar Ramadhan utk beli kuih.Utk berbuka puasa.Bila aku start je keta tu, semua lampu kt panel meter akan nyala utk pastikan semua sistem dh berfungsi, dan akan pdm bila keta dh start.Alik2, aku tgk lampu ABS (anti-lock braking system) x padam.

Indicator ABS kt bhgn plg kanan

Jd, aku tunggu jap, mana la tau pasni pdm.Dh lama sgt x pdm, aku matikan enjin blk, pastu dgr harapan lampu tu akan pdm, aku start blk enjin keta tuh.Harapan aku b'kecai bila lampu tu x pdm jgk.Dgn machonya, aku bukak la manual keta tu, rujuk psl ABS.Dlm instructions kt situ tulis lampu ABS akan nyala sekiranya voltage kurg drpd 10V, maknanya ABS disabled la.Kalau voltage naik blk, ABS akan on blk dan indicator ABS pdm.Tunggu lama pun mmg x pdm, kalau ikut manual, maknanya ada komponen dlm ABS tu rosak la.Yg tu aku x tau la apa sblm hantar gi workshop.Sbb aku bkn mekanik ataupun automotive engineer.Banyak komponen dlm tu, antara yg aku tau ialah wheel speed sensors ngan pump je.Bg yg kurg arif psl fungsi ABS (termasuk aku), sistem ni berguna time emergency brake.Utk keta yg xde ABS, bila kita tekan brek secara tiba2, tayar akan terkunci dan keta akan menggelungsur atas jln, menyebabkan driver hilang kwln terhadap keta tu.Kalu x tahu mcm mana menggelungsur tu, cuba amik basikal adik atau motosikal bpk korg yg brek dia cambest, maksud aku efisyen la.Bwk basikal atau motosikal tu laju2, pastu brek tiba2.Nanti basikal atau motosikal tu akan skid atas jln seolah2 ada lapisan licin atas jln tu dgn keadaan tyr tu dikunci oleh sistem brek yg mencengkam.Sblm wat eksperimen ni, pastikan xde budak kecik atas jln atau kt tepi jln, kang x psl2 arwah budak tu.Jd, ABS ni hanyalah utk pastikan driver still leh kwl keta walaupun dh brek tiba2 dan tyr x terkunci oleh sistem brek.Kalau aku sendiri, mmg nk ada ABS la psl aku penah eksiden masa naik keta ngan pok cik aku kt lebuhraya Persekutuan.Ada keta yg brek tiba2 kt lorong kanan, pastu pok cik aku brek sampai keta tu menggelungsur atas jln la.Last2 langgar gak tyr belakang keta depan sampai terpeli'ot (maknanya mcm tergeliat).Pastu org tu ckp kt pok cik aku,"Sila byr RM400".Sian la kt pok cik aku.Ish..
Berbalik kpd citer keta mak aku td, keta tu selamat dihantar ke workshop keesokan harinya.Check lps check, mekanik tu call bapak aku, bgtau yg relay rosak.Relay ni dlm bahasa Melayunya ialah geganti.Bg keta br, kalau nk dgr bunyi relay ni, try la tekan brek time keta berhenti, nanti korg akan dgr bunyi 'click' menandakan relay tu sihat walafiat.

Relay utk ABS

Bg keta mak aku ni, relay ni terletak betul2 blkg bateri keta.Tersembunyi skit.Kalau tgk gambar kt bwh ni, kt area yg ada penutup merah tu.Sblm nmpk relay tu kena buang cover utk sistem tu dulu la.

Bateri keta ngan cover utk bhgn belakang bateri

Utk kedudukan relay yg sbnr, korg tgk gambar kt bwh ni.Btul2 kt bucu bateri terminal negatif.Kalau x silap aku la.Sori sbb gambar ni agak memeningkan.Kena pandai2 otter la.Kih3..

Kedudukan relay kt dlm bhgn elektronik ABS

Walaupun relay ni nmpk kecik, lebih kurg sebesar kotak mancis je, tapi harga dia agak mahal gak utk org yg xde duit mcm aku ni.RM230 utk satu unit.Ni br utk keta biasa.Kalau ABS utk BMW, wallahua'lam.Agaknya x mkn nasik setahun la kot kalau aku nk pakai BMW skrg ni.Haish..


1 comment:

Anonymous said...

info yg menarik pasal kete-kete ni. ak berminat!!! tapi tak la pula memaksakan diri ini tuk memahaminya selama ini. so thru dis story i learn something new. heh~ makasih ye.