Monday, November 10, 2008

Selamat Hari Raya!

Hari Raya Pertama

Yaa...hari raya tiba lg.Walaupun raya, aku tetap bgn lewat seperti biasa.Pkl 6.45 pg utk solat Subuh.Nk buat mcm mana, penat sgt kot.Lepas mandi je, mkn skit pastu famili aku terus ke masjid utk menunaikan solat sunat hari raya.Dkt je ngan umah nenek aku, tapi still kena naik kereta la.Kalau jln kaki dlm 30 minit jgk kot.Kami sampai agak lewat, jd aku ngan adik aku amik keputusan duk kt belakang je la.Bila aku ngan adik aku duduk je, ada sorg budak yg pakai baju melayu warna oren asyik duk tgk kitorg.Pastu, bila aku tgk dia, dia tgk tmpt lain.Bila aku tgk tmpt lain, dia tgk aku plak.Bila aku angkat kamera nk snap muka dia yg x comel tu, dia malu2 plok.Haprak sungguh.

Ni la budak baju oren tu

Lepas dh abih bertakbir, solat sunat hari raya ditunaikan.Solat sunat kejap je.Yg aku tau lama ialah khutbah.Lagi2 kalau pok cik keri (imam masjid) yg baca.Ntah la nape dia baca lama sgt.Sbb org lain baca kejap jah.Time dia duk baca khutbah tu, sambil2 dgr, aku duk main kamera gak.Snap skit gmbr tok imam.Kah3..

Suasana dlm masjid ketika khutbah dibaca

Lepas abih je khutbah, semua org mula bermaaf-maafan.Aku x tau nk ckp apa bila slm ngan papa ngan mama aku.Kih3..Aku pun ckp ayat skema mcm dlm TV je la.Jahatnya aku ni.Mungkin aku ni jenis yg xde perasaan yg mendalam kot.Kami pun cepat2 la bertolak blk ke umah nenek aku sbb dlm kepala aku dh terbyg nk makan nasik dagang yg dh lama aku x mkn.Rasa mcm nk terkeluar je air liur aku bila teringat psl nasik dagang tu.Faveret aku tuh.

Kelihatan mokcik2 duk melepak

Tgh hari tu plok, kami sekeluarga gi berkumpul kt umah makcik aku, Che Lin kt Tanah Merah.Ni sbb mak kpd papa aku xde kt umah dia la.Rumah Che Lin je tempat yg sesuai memandangkan rumah dia kt lokasi strategik kot.Di tengah2 perjalanan timur-barat.Cewah..Mcm bljr sejarah la plak.Aku agak terkejut bila tgk sepupu2 aku yg dulu kecik2 je, skrg dh jd mcm mak org.Aku pun x kurg jgk la.Hahaha.Sempat gak kami amik gambar kt umah makcik aku tu.Walaupun x semua masuk dlm gambar.

Sebahagian keluarga papa aku

Abih je melepak kt umah makcik aku tu, kami bergegas blk ke metropolitan Bachok.Sbb mlm tu ada BBQ.Warghhh.Aku suka sgt sotong bakar ngan ayam bakar.Rasa mcm best.Mkn byk pun x muak.Kalau yg goreng, cepat muak la.Yg plg aku suka tgk kt umah nenek aku time mlm raya ialah byk kereta adik-beradik mak aku.Kdg2 aku terfikir, mampukah adik-beradik aku nk buat benda yg sama bila kitorg dh besar nanti? InsyaAllah.Harap murah rezeki.

Kereta di perkarangan umah nenek aku

Mlm tu, mmg sume mkn byk la.Sampai x ingat dunia.Aku pun x terkecuali la.Hahaha.Psl dh byk mknn, baik kita makan je.Kalau x, membazir.Kwn syaitan tuh.Hihihi.Aku mengambil langkah bijak dgn mengelakkan diri menjadi tukang bakar ayam dan sotong.Aku rasa aku mmg sesuai jd tukang mkn je.Tu jwtn plg sesuai utk aku.

Tukang bakar sibuk membakar

Mlm tu semua kenyang tahap gaban.Tdo pun ada yg siap mengigau lagi.Haiyaa...Tapi aku x la.

No comments: