Friday, February 12, 2010

Winter Break 09

Alhamdulillah...akhirnya dapat juga aku meng'update' berkenaan Winter Break yang lepas. 'Gerombolan Sheffield ke PUISI', nama yang diberikan oleh Pisang selaku penasihat gerombolan. Pisang juga tidak lupa untuk menubuhkan group ini di Facebook. Patut la ko final year Pisang...

Perjalanan bermula dari Sheffield pada 20 December 2009. Hari yang disangka tenang tiba-tiba ber'snow' tebal menyebabkan kelewatan kepada gerombolan untuk menaiki bas. Tak disangka-sangka, bas pun lewat maka terselamatlah gerombolan. Namun begitu, aku dan rakan-rakan terlepas flight ke Belfast jua. Sebab yang boleh dikaitkan:

1. Bas lambat tapi flight bertolak pada masa yang dijadualkan.
2. Aku x declare liquid, jadi aku terpaksa melalui 2 kali security check di East Midlands airport.

(p/s: Sori rakan-rakan)

Pisang dengan kebijaksanaan final yearnya telah menghubungi Firdaus Rahim Notts, katanya nak tumpang rumah sebelum flight pagi esok. Macam biasa, dia bagi saja dan trimas kepada tuan rumah di atas layanan first class daripada anda. Tiket baru ke Belfast dibeli secara online dari rumah Firdaus. Aku dapat merasa percikan darah dari lubang hidungku dikala jari menekan mouse di atas butang 'pay' kerana harga tiket yang sangat mahal.
Flight ke Belfast awal pagi, ada kelewatan sedikit dek runway dan sayap pesawat sendiri yang diselaputi 'frost'.


Gerombolan dan Tepet di hadapan masjid di Belfast

Belfast macam menarik, tapi malam terlalu cepat menjelma, jadi tak menarik sangat. Kami sempat tengok Queen's University Belfast. Keesokan harinya ke Giant Causeway dan tour sekeliling Northern Ireland. Memang cantik dan mengasyikkan. Terima kasih kepada Tepet, Nubli dan Hakim di atas layanan yang paling mesra pernah aku terima. Kalau korang datang sini, tak tahu la macam mana aku nak balas.
Perjalanan seribu batu diteruskan ke Dublin, ibu negara Ireland. Kami naik bas memandangkan Dublin dekat sahaja dari Belfast. Dublin agak 'lame' jika dibandingkan dengan Kuala Lumpur. Hihihi... Malaysian Hall menjadi tempat penginapan kami seterusnya sebelum ke Perhimpunan Ukhuwwah Insaniah Seluruh Ireland (PUISI), satu program perkongsian ilmu di musim sejuk.
Masa 4 hari dihabiskan di Mount Melleray iaitu tempat kejadian dengan perkongsian ilmu daripada Ustaz Burhan Che Daud. Apa yang aku ingat hanyalah PDCA. My bad!.


Riang ria di Mount Melleray sehingga aku lupa apa tujuan aku ke sana


Rakan sekampung, sekelas, seMRSM namun berbeza dari segi kematangan
(sori e'e mung terpaksa buat apa yang aku mintak)


Selesai program, sehari masa dihabiskan di Dublin, untuk boxing day pada awalnya. Namun apabila melihat harga barang, darah meleleh keluar dari hidungku perlahan-lahan. Harga barang di Dublin sememangnya mahal jika dibandingkan dengan harga barang yang sama di United Kingdom.


Dapat dilihat kebanyakan ahli gerombolan bertangan kosong di Dublin

Apabila menjelangnya malam, gerombolan bertolak meninggalkan Dublin dan Pisang selaku penasihat gerombolan. Katanya ingin mencari ilham di Dublin.
Gerombolan tiba di Sheffield lewat malam, kepenatan namun puas dengan apa yang dilalui. Wassalam.


Kerja aku sebagai ahli gerombolan: Record video

6 comments:

syahmi said...

500D mano?
hahaha.

Uncle said...

Uish...ni lamo doh. Gambar ni diambil guna canon eos 7D.

HiLMaN said...

hidung berdarah camne? harap dah okay

Uncle said...

tersembur kot man...aku pun x tau mcm mana nak ungkap perasaan tu.

Nabil Ali said...

salam faries..
ko dtg belfast ke?
awat x bgtau ak..huhu...
x smpt jupe ko pn..
ke ak xde kat belfast? hrm???

p/s: name housemate tepet tu nubli la, bkn nubhan...hehehe.. :D

Uncle said...

Hahaha. Ko dh x de time tu. Aku tanya tepet. Silap nama lak. Nanti aku tukar sblm nubli hantar bom kat aku. Trimas.