Friday, September 25, 2009

Aku Bermain Dengan Lampu Kuning

Suatu hari, aku memandu kereta bapaku ke Carrefour Seberang Jaya untuk membeli barang-barang keperluan. Ting! Terlintas dalam kepala aku untuk menghubungi pejabat Malaysia Airlines di Kuala Lumpur. Diri ini ingin tahu berkenaan Grads card. Ganjarannya, ia aku mendapat pelepasan untuk membawa extra 10 kg bagasi untuk penerbangan ke London. Sesuatu yang amat penting bagi aku ketika ini.
Aku dimaklumkan bahawa Grads card tidak dapat diproses pada hari cuti, iaitu Sabtu. Segera aku menghubungi Andhar, tujuannya untuk memeras otak. Andhar sememangnya bijak. Rela membantu rakan-rakan dalam kesusahan. Aku segera menghantar dokumen-dokumen yang diperlukan untuk mendapatkan Grads card kepada Andhar di Kuala Lumpur melalui email. Kecanggihan teknologi menjadi penyelamat.
Sedang aku memandu, Andhar memaklumkan bahawa attachment files yang aku hantar semuanya ok kecuali salinan kad pengenalan yang di save dalam format docx. Ternyata cyber cafe yang dikunjungi Andhar sedikit kuno kerana masih belum menggunakan aplikasi Office 2007.
Di sinilah bermulanya kisah yang berkaitan dengan tajuk aku ini. Aku memecut ke arah pintu pagar Politeknik Seberang Perai dengan rasa yang amat confident dek lampu isyarat yang masih menghijau di mata. Aku perlu cepat untuk tidak melengahkan masa Andhar. Perlu menghantar semula salinan kad pengenalanku dalam format doc. Nak dijadikan cerita, lampu kuning memunculkan diri. Aku masih ingat, sebuah drama dalam tv ada menyatakan bahawa lampu kuning merupakan masa yang terbaik untuk pecutan terakhir. Hahaha...Ternyata drama itu ngok ngek. Aku terlalu laju sehinggakan tiada lagi ruang untuk aku berhenti di saat lampu kuning bertukar merah. Seorang pak cik dari arah kanan keretaku hampir melanggar sisi kereta. Aku akui itu kesalahanku. Aku hanya mengangkat tangan dan memekik, "Sori pak cik, tak sengaja!". Ternyata itu belum cukup baginya. Dalam cermin pandang belakang kereta, aku nampak pak cik itu memecutkan motosikal Honda Wave putihnya ke arah keretaku. Aku segera berhenti. Sekali lagi maaf dipinta. Dengan selambanya, pak cik itu bersuara, "Hang nak bunuh orang ka? Padia!" Aku hanya tersengih dalam hati. Terus menuju ke rumah untuk menyelesaikan urusan yang dikejar.
Suatu masa aku berfikir, bagaimana jika pak cik itu meninggal dunia atau cedera parah kerana melanggar kereta aku? Bagaimanakah nasib anak-anaknya? Sekali lagi, pengalaman melanggar seekor kucing hitam di jalan raya di kampungku terlintas di fikiran...Bagaimanakah nasib kucing itu? Cacat seumur hidupkah?
Apa yang penting di sini, berhati-hatilah di jalan raya. Satu pengajaran yang amat besar buat diriku...semoga menjadi pengajaran kepada rakan-rakan yang lain.

2 comments:

5454 said...

hahahaha..ok la tu..1 tndkn yg bgus..i always 2 like that..sng cite sy nie ska bw kereta dlm keadaan yg mbahayakan..smpai dh jemu nk tg0k muka p0lis tu..bru smlm bg duit raya kt p0lis..ats kslhn mm0t0ng sblh kiri n brlumba d jln rya...wakakaka..tp rsanya p0lis p0n suka kt sy kn,dr kn byr RM 300 die bg diskaun RM 70..die tkt jd kslhn xpkai tali pnggng je sbb sy bg alsn xthn nk p t0ilet..hahahha.kira tndkn awk nie agk ok la..truskn lg k...

doreen sutton / adorin ariff said...

hahaha..kata pengalaman langgar kucing itam..apsal kucing dlm gambar tu xhitam pun?? kekekkek