Wednesday, September 9, 2009

Yang Cambest...dan Yang Ngokngek

Ketiadaan aktiviti di rumah menyebabkan aku tertunggu-tunggu tarikh keramat 6 September 2009. Penantian disingkatkan dengan kunjungan Mirah iaitu salah seorang rakan sekelasku di SMK Bachok (macam lama tak jumpa) ke Pulau Pinang.Puan Ayu selaku pegawai MARA yang bertugas menguruskan geng-geng aku telah memutuskan untuk mengadakan pre-departure briefing pada 7 September 2009. Aku tertunggu-tunggu hari itu dek kebingungan kerana tarikh perlepasan aku dan rakan-rakan ke Sheffield, United Kingdom masih belum ditentukan. Hanya khabar angin yang mampu kami dengar. Katanya 17 atau 18 September. Aku hanya mampu bersedia dengan kelengkapan yang bakal aku bawa ke sana. Tiada lagi perasaan 'excited' atau teruja dengan tawaran MARA ini. Yang terdetik di hati, dapatkah aku hidup di sana dalam keadaan yang aman di bumi orang? Macam-macam terlintas di fikiran. Member-member yang telah setahun menetap di sana selalu berkongsi cerita yang kadangkala membimbangkan aku, terutama bab-bab perkauman. Ada yang kata kena baling dengan telur, kena tunjuk 'fuck' dan macam-macam lagi.
Berbalik kepada cerita 6 September, setibanya di Kuala Lumpur aku terus ke Tune Hotel Jalan Tunku Abdul Rahman. Rancangan ini diselia oleh Tot, member sekelas aku di UniKL IPROM. Khabarnya ingin menginap di situ. Rasa muda. Selepas pembayaran bilik dibuat, kami check-in dan terus ke stesen Putra Bangsar. Mior, member lamaku di Beseri yang juga member Tot di Kolej MARA Banting akan menjemput kami di sana untuk berbuka puasa. Mior tiba tidak tepat pada masanya.
Puasa aku dan member-member dibuka di Restoran Syed, Bangsar. Tak ramai orang dan agak selesa. Kemudian, solat Maghrib ditunaikan di Masjid Bangsar (kalau tak silap aku). Mior terkantoi dengan jirannya dek melarikan diri daripada menunaikan solat sunat terawih. Mukanya selamba...
Aktiviti lepas insan-insan berdarah muda diteruskan di taman berhampiran rumah Mior sambil menunggu Am. Aku kemudiannya mendapat pengalaman baru iaitu pengalaman melepak di Coffee Bean bersama rakan-rakan. Agak macho tetapi simple. Aktiviti kemuncak anak-anak muda bertempat di GSC MidValley Megamall. Am yang mencadangkan untuk kami semua menonton 'I love you Beth Cooper' yang agak menyeronokkan di mata aku. Last sebelum Subuh menjelma, aku dan member-member makan-makan di Restoran Pelita kawasan Bangsar. Tepat pukul 4.30 pagi, aku memejamkan mata di atas katil empuk di Tune hotel bersama Tot.
7.30 pagi, Tot selaku morning person mengejutkan aku. Terlewat Subuh lagi. Aku ngan Tot bersiap untuk ke bangunan MARA. Perasaan mengantuk mengalahkan segalanya. Aku hanya mendengar ceramah ala kadar sahaja. Yang paling ditunggu-tunggu ialah sessi bersama Malaysia Airlines. Mungkin aku akan mendengar tarikh perlepasan muktamad dari pegawai MAS namum sangkaan kami semua meleset. Tarikh belum ditentukan. Haish! 27 September. Tarikh yang belum rasmi.
Keesokan harinya, aku pulang ke Pulau Pinang dengan khabar itu. SMS dari Jamil diterima. 25 September merupakan tarikh baru kami ke Sheffield. Aku sudah pasrah. Rasanya, lebih baik aku bersedia untuk apa-apa tarikh yang bakal diumumkan MARA. Fikiranku berbisik, "Alahai...ngokngeknye...".

3 comments:

Afham said...

mara meme bengong sket
dekat2 nok fly tok oyak lagi bilo nok fly

jange bimbe faries weh, duk relak2 jah.. pasal life sano insyaALLAH boleh survive, jgn wak lagho sudoh la..

iman ado dado kan? (kemah keming nasihat)

Uncle said...

x tau la.dh nk masuk fasa 3 ramadhan, tapi aku rasa mcm diri ni x ditarbiyah.haish!

ana azman said...

cian nyow~
sabar kupu2.huhu

-nana-