Monday, December 14, 2009

Pameran Muto

Pameran muto atau dalam nama lainnya pameran motosikal atau nama rasminya The Carole Nash NEC Bike Show telah berlangsung di National Exhibition Centre (NEC) dari 27 November hingga 6 December 2009. Aku dan beberapa orang rakan sekepala mengambil peluang untuk ke pameran ini disebabkan oleh 'daya tarikan' tertentu. Walaubagaimanapun, kami sememangnya berjiwa 'rider' (walaupun aku sendiri tak ada superbike) kecuali Thoriq yang hanya bersederhana dalam apa jua keadaan.
Plan asal, nak sewa kereta. Apakan daya, dek umur yang tidak cukup 25 tahun menyebabkan hal sewa-menyewa ni jadi rumit. Trimas kepada saudara Abad kerana sudi meminjamkan kereta beliau kepada kami, disertakan dengan saudara pemandu skali yang dikenali sebagai Safis. Kalau orang lain nak bawak, kena buat insurans baru. UK memang leceh bab-bab ni. Perjalanan ke Birmingham mengambil masa selama 2 jam, tambah ngan jem dekat susur keluar ke NEC.
Tiket masuk memang awal-awal dah beli, memandangkan rasa malas nak beratur panjang kat kaunter tiket di NEC. Nak masuk cepat-cepat gitu. Tiket parking pun dah beli skali. Haish! Memang plan baik la.



Jejaka-jejaka berjiwa 'rider' dalam perjalanan menemui 'The Ultimate Riding Machine' (muto la tu)

Dewan pameran memang besar dan orang pun agak ramai. Ada bahagian jual aksesori, ada bahagian jual motosikal dan ada bahagian untuk pameran sahaja. Semuanya 'menarik'. Agak lama jugak kami kat pameran tu, dari pukul 11 pagi hingga 6 petang. Memang memaksimumkan harga tiket 17 pound la.
Sepanjang pameran, tak lengkap la kalau kami tak amik gambar. Siap bawak 'senapang' lagi tu. Trimas kepada Kayrel untuk gambar-gambar ni.

Optimus Prime ni dibina daripada scrap motosikal

Pelan-pelan kayuh, aku try yang kecik dulu. Duduk je la.


Ni la motosikal feveret, insyaAllah nak pakai bila start kerja nanti.


Thoriq pun nak jugak


Ni la abg jurukamera kami, Kayrel.


Ni plak Paih, toggek abis. Motosikal ni pun feveret aku jugak.


Patutnya aku yang menang, sebab aku duk kat depan, Paih duk belakang. (rujuk gambar di atas)


Ni la tarikan kat pameran ni. Kata Paih, muka dua-dua minah ni macam orang tak habis skolah. WAllahua'lam. Aku pun lupa nak tanya.

Lepas abis meronda kat pameran tu, kami terus menuju ke Sheffield, nak balik dah ni. Singgah kat rumah kawan Abad untuk amik charger phone Abad yang tertinggal.
Kat Nottingham pun singgah jugak. Singgah makan lagi kat umah kakak nama apa ntah, aku main makan je kat umah dia, nama pun aku tak tanya. Khabarnya rumah kat Kota Bharu. Apa yang aku tau, Kota Bharu tak sekecik rumah aku, jadi memang tak pernah nampak la dia kat Kota Bharu. Kakak ni kawan kepada Safis dari MRSM Pengkalan Chepa. Skrg buat Master dekat University of Nottingham. Tu yang ilek jah gi makan kat umah dia. Trimas kepada semua yang terlibat samada secara langsung atau tidak langsung.

(p/s: Kepada sesiapa yang belum bayar harga tiket ngan minyak, sila jelaskan secepat mungkin kepada aku. )

8 comments:

Anonymous said...

hahaha..mmg lumrah manusia la..klu owg tu hutang kita mst ingt punya kn...hehe

Uncle said...

kalau kita hutang org, lg la nk kena ingat.kalu x, berlari-lari anak kt pdg mahsyar la mencari si pemberi hutang.

Anonymous said...

hohoho..
btoi2...
p mnx di0rung selesai htg kamu k...

Anonymous said...

kumpul duit beli moto sini r dik!
boleh akak kau ni pinjam nnt~

Uncle said...

mmg plan nak beli kat sini la. akak x bleh pinjam, tapi kalau nak naik skali gi jalan2, boleh sgt. hehehe...

Amirah Zayanah said...

amboyyy! bukan main kau faries! cam menarik je pameran tuh! ;)

Uncle said...

Hahaha, first time dpt gi tgk pameran superbike.

muhammadthoriq said...

kalo da bli,aku hrp aku trmsuk dlm snarai 10 pembonceng awal yg brtuah