Tuesday, November 3, 2009

Nottingham Malaysian Games 2009

Kali ni, Nottingham Malaysian Games atau nama glamournya Notts Games mengisi hujung minggu aku. Acara sukan yang terkenal di United Kingdom ni berlangsung di University of Nottingham, kira-kira sejam perjalanan menaiki bas dari Sheffield. Kalau drive sendiri, mungkin hanya mengambil masa 40 minit. Kalau naik train, tak tahu sebab tak pernah cuba lagi. Kehadiran ramai rakyat Malaysia di Notts Games membuka mata aku bahawasanya ramai rakyat Malaysia yang menetap dan belajar di UK. Macam semut gitu. Memang ramai orang gi untuk ambil bahagian dalam sukan, dan lagi ramai orang yang gi untuk main-main. Itu termasuk aku la.

Keramaian di Nottingham

Scrabble

Chess atau nama melayunya catur

Basketball; rasanya game paling happening kat Notts Games

Badminton

Table tennis atau ping pong

Hakikatnya, objektif sebenar aku hanyalah untuk bertemu rakan-rakan yang belajar di UK. Rakan-rakan dari Kolej Mara Seremban, UniKL dan MRSM Beseri. Kalau duk kat Nottingham University sampai petang, dirasakan sebagai sia-sia. Jadi, aku dengan selambanya ikut member-member aku untuk ke Nottingham City. Macam-macam insiden berlaku. Yang paling aku ingat ialah masa kejar-mengejar dengan bas. Last skali, kami jalan kaki ke bus stop dekat jalan utama. Sebab sure bas banyak. Dekat city pulak, kalau nak shopping memang bukan kegemaran aku. Jadi, kitorang decide untuk melawat Nottingham Castle. Walaupun bayaran masuk 2 pound dikenakan, dan castle tu takde la best sangat, kami masuk saja sebagai mark yang kami dah sampai ke Nottingham. Hahaha. Ajal di tangan Tuhan, entah bila lagi nak ke Nottingham walaupun tak jauh.

Rakan-rakan di Notts. Dari kiri berdiri: Jamil, aku, Andhar
Dari kiri duduk: Ikram, Kara, Mariam

Gambar sengaja disengetkan untuk menampakkan latar belakang landmark University of Nottingham
(walaupun kecik)


Ketika merendek di city

Bila malam dah menjelang, baru kami mula balik ke Nottingham University sebab bas untuk ke Sheffield memang ada kat situ je. Nottingham Malaysian Games memang best terutamanya kalau nak jumpa rakan-rakan. Cuma ada beberapa benda yang macam kurang best sikit dari segi pengurusan. Ini yang aku nampak sahaja.

  • Time match badminton, line judges langsung tak ada. Terang-terang 'in' tapi referee kata 'out'. Aku ngan member cuma mendiamkan diri. Tak nak menimbulkan konflik.
  • Bola pun tak ada referee jugak. Rasanya ramai kot yang mampu mem'volunteer'kan diri kat Nottingham Malaysian Games.
Apa-apa pun, yang terbaik ialah makanan la. Walaupun harganya mahal macam hampeh untuk kuantiti yang sedikit, aku beli sahaja. Sebab dah lama kempunan nak makan nasik lemak. Kepada pelajar-pelajar Malaysia di University of Nottingham, terima kasih di atas event yang menarik ni. Semoga tahun depan akan lebih best lagi. Februari akan datang, nantikan kemunculan Weekend@Sheffield. Ada Nasheed Extravaganza (NEXT), Sheffield Games dan Sheffield Gigs (paling best antara 3). InsyaAllah. Ciao!

3 comments:

Amirah Zayanah said...

bestnyaaa! kau tak main ape-ape ke faris? :) kitorang nak exam kat sini! kau doa-doakan lah kitorg kay! :)

joegrimjow said...

woooohhhh
chess tu spatutnya ada la gambar ku yg macho ni yg dpat adiah lagi ni


hampagas!!!

rag tgok website uni, tp dah xdop doh yg pgram ok ok skit, lepah ni bar crawl, haha, xyah la yg tu

Uncle said...

mirah: hahaha.aku nak main apa? main2 je la.

joe: aku datang lewat. masa tu mung xdok doh.