Monday, November 23, 2009

London (Part 1)

Huhuhu... 20-22 November 2009, weekend yang agak best untuk aku dan tak kurang jugak pancaroba yang melanda. Aku ngan sorang housemateku, Thoriq ke London untuk jumpa Che Su aku sambil jalan-jalan kat London yang tak pernah aku singgah sebelum ni. Tiket bas boleh tahan jugak mahal, dalam 20 pound untuk return tiket. Tapi, sebab nak gi sangat, kira ok la harga tu kalau nak dibandingkan ngan tiket train yang dah mencecah 50 pound. Lain kali memang kena buat decision awal-awal.
Perjalanan ke London bermula sekitar pukul 3.45 petang dari Sheffield, naik National Express atau aku panggil bas tu 'bas transformer'. Sebabnya bila dia stop, pastu time nak bukak compartment simpan beg, ada suara macam Optimus Prime klua, "Clear your head". Lebih kurang la ayat dia. Bas pun nampak smart, ada seatbelt lagi. Safety first. Sekali lagi kejakunan menguasai diri aku dan Thoriq. Baru je 30 minit jalan, tiba-tiba bas tu stop dekat mana pun aku tak tau. Katanya rosak dan akan ada replacement bus. Tunggu tak sampai 10 minit, ada bas lain datang ambik semua penumpang. Perjalanan diteruskan dan bontot aku kebas sebab lama sangat duk atas bas. Pukul 9.00 malam, kami sampai di Victoria Coach station, Central London. Rumah Che Su kat Bayswater, sebelah Malaysian Hall. Nak pergi sana boleh naik bas, tube atau cab. Yang paling stylo naik tube kot. Baru dapat feel London. Cari-cari stesen tube, tak jumpa. Jadi, kami tanya la sorang mat salleh yang duk tercegat kat pintu keluar stesen bas tu. Dia kata dia boleh tunjukkan kat mana stesen Tube. Katanya dia belajar kat Kent University. Pastu dia tambah lagi, "London is my home". Aku ngan Thoriq hanya mengangguk sambil tersenyum. Bila nak naik tube, tengok harga tiket mahal gampang. 4 pound untuk one way journey ke Bayswater, kalau ada Oyster card (kad macam Touch 'n' Go) kena bayar 1.60 pound je. Memang nak terkeluar darah dari hidung aku. Kos hidup kat sini memang tinggi. Jadi, kami naik cab je memandangkan Che Su kata dia nak bayar. Hahaha. Cab 10 pound, tak letih apa pun. Malam tu Che Su bawak aku ngan Thoriq gi makan kat belakang rumah dia, ada kedai Pakistan (rasanya la...) kat Bayswater. Che Su a.k.a makcik aku yang paling bongsu ni kerja dekat Malaysian Hall, bawah JPA. Dari tahun 2007 lagi kat sini, dan Julai 2010 nanti dia dah nak balik ke Malaysia.
Esok paginya, aku dengan Che Su gi Hyde Park, dekat sangat dengan rumah dia. Bagi makan kat burung. Aktiviti yang agak kekanakan tapi menyeronokkan. Sebab semua burung datang nak makan dan ada sesetengahnya jadi gila. Hahaha. Tak disengajakan, aku terjumpa member aku, Firdaus dari Leicester, ngan sorang pompuan yang merupakan coursemate dia kot. Sedang bergambar di situ. Pastu, aku ngan Che Su pusing-pusing Hyde Park sampai rasa macam nak tercabut kaki.


Che Su dan burung kelaparan (Daus dan rakan menjadi penghias gambar)


Tupai yang sah-sah tak makan roti


Aku ngan Che Su


Aku ngan swan-swan yang tidak dapat diramal perilakunya


Effect kamera terlebih di Hyde Park


Aku dan gayaku


Aku yang tertidur di Hyde Park

Che Su ada bawak aku gi tengok Royal Albert Hall, katanya tempat Siti Nurhaliza nyanyi. Tak kisah la. Asalkan tempat tu menarik untuk dilihat.

Gaya spontan dari aku


Che Su yang tengah naik syeh sebab baru tengok photoshot session kat Hyde Park

Perjalanan diteruskan ke Buckhingham Palace. Di tengah-tengah perjalanan, ada macam funfair gitu. Kalau tak silap aku Winter festival. Kami pun masuk la jenguk-jenguk apa yang patut.


Aku yang ntah apa-apa


Rasanya macam panjang sangat kalau nak cerita semua. Jadi, aku sambung London (Part 2) nanti....

1 comment:

fatimahazahrah said...

waaa..menarik btoi..bestnya jln2 kat sana...semakin hari,kepelikan awk smakin jelas terserlah la...hahahaha.xsbar nk tunggu entry yg seterusnya...cpt2 sikit tulis slgi sy ada kat sini..hehehe