Wednesday, October 14, 2009

Ting Tong

Huh, kalau yang dulu cerita pasal dekat KLIA, yang ini cerita psl perjalanan ke London-Heathrow-Manchester-Sheffield. Perjalanan menaiki kapal terbang ke London memakan masa lebih kurang 13 jam. Aku dan rakan-rakan agak kebosanan selepas 3 jam atas penerbangan. Alhamdulillah kami dikurniakan seorang pramugari dan seorang pramugara yang agak superb dan boleh dijadikan contoh oleh pramugara dan pramugari lain. Agak mesra dan tak kerek. Yang pramugari sure aku ingat namanya, Syariah Awang. Sebab dia bagi business card kat aku dan rakan-rakan. Yang pramugara, jasamu dikenang sebab bagi coklat Ferrero Rocher lebih. Lebih kurang pukul 5 pagi waktu London, kapal terbang mendarat di Heathrow. Keadaan agak lengang sebab waktu masih awal dan gelap. Misi seterusnya ialah mencari tempat untuk solat Subuh, yang sememangnya ada satu sahaja dekat Heathrow Airport. Masa ambik wuduk, toilet di balai ketibaan domestik basah lencun dek kejakunan aku dan rakan-rakan mengambil wuduk menggunakan air daripada sinki. Nak berak dekat Heathrow, memang susah...

Rakan-rakan terbang
Dari kiri: Jamil, Thoriq, aku, K-En dan Juju


Aku dan rakan-rakan melepak di airport sehingga jam 11.50 pagi waktu tempatan. Masa security check, hanya aku disuruh menanggalkan kasut, mungkin kerana aku berjanggut dan rakan-rakan lain tidak. Begitulah pandanganku. Penerbangan seterusnya naik pesawat BMI, pesawat tempatan yang aku tidak tahu asal usulnya. Kata senior, BMI adalah low-cost carrier yang termahal di UK. Penerbangan di langit UK jauh berbeza dengan penerbangan di Malaysia. Keadaan agak mendung di bawah dek awan yang amat tebal, namun matahari memancar terik di atas awan. Sakit mata masa aku dan rakan-rakan sibuk mencari Old Trafford dari udara sebelum mendarat di Manchester.

BMI ke Manchester

Setibanya di Manchester, aku menyedari kesilapan paling bangang yang dilakukan oleh petugas KLIA. Beg aku yang mengandungi LCD monitor tidak dilabel 'FRAGILE' sebaliknya kotak yang mengandungi makanan seperti maggi dan rempah ratus dilabel 'FRAGILE'. Haishh...
Kak Eica selaku ketua ajk sambutan pelajar Sheffield Malaysian Students Association (SMSA) menjemput kami di Manchester bersama-sama En. Zahar, pegawai MARA yang bertanggungjawab menjaga kami di UK.
Dari Manchester ke Sheffield, perjalanan selama sejam diharungi menaiki van. UK agak cantik, cuma kesejukan menyebabkan aku sakit kepala. Di sini, aku belajar menghargai cahaya matahari dan kepanasan. Sampai sahaja di Sheffield, aku dan rakan-rakan yang bakal tinggal serumah dibawa ke rumah kami di Holberry Close, kira-kira 15 minit berjalan kaki ke Mappin building, iaitu fakulti kejuruteraan di universiti. Dah ada 2 orang senior final year dan pelajar 1st year yang tinggal di rumah sewa aku yang berkapasiti 6 orang. Agak menarik kerana rumah ini terlebih tinggi dan kurang lebar. Asalkan aku mampu tidur dengan selesa dan tiada alasan untuk tidak belajar. Yang terbaiknya, semua ahli rumah aku pandai masak, mungkin aku yang paling 'noob'. Hahaha...

Rumahku di Holberry Close

1st day di Sheffield

Gambar hiasan: Bukti menunjukkan aku hidup cukup makan di Sheffield

3 comments:

Nadly said...

Syariah Awang? Dye pun jgak jdik on-board time aku fly dtng New Zealand dlu :).

Uncle said...

Dia mesra gila kot. Time aku duk sorg2, dia selamba je datang borak.

Afham said...

Hoh faris.
Ok la duk sano tuh, umoh besar..lebih kurg umah aku jugop tapi phuni umah aku ada 14...

Dok gi trip mano2 ko weekend ni?