Saturday, May 8, 2010

Italy (Pisa)

I arrived quite late in Pisa, about 6.45pm and it was already dark. I thought the hostel I booked just within the walking distance from the train station, surprisingly its not even in the map. The bus driver said, "Your accommodation is just outside the map" then he laughed. Haish! Not good for me. I followed him since he's the bus driver whom led me there.Villa Leaning Tower, that was the name of the place where I slept. Quite far from the station but really near to the Leaning Tower of Pisa. Hahaha...

My room in Villa Leaning Tower

Here, I met Brian and his friend from United States. They were studying in Rome and I got some good tips from them on how to make full use of my limited time in Rome. I chatted with Brian's friend. I didn't even know his name. He love snowboarding very much, and during summer they play freeboarding. A new term for me and he did show me some videos of people doing freeboarding. Cool and awesome!The next morning, I began my day by walking to the leaning tower. I went there early since I need to get back to Firenze before 2pm.Leaning Tower of Pisa looked just like a normal structure for me, except for the leaning part. It was really crazy.
Make sure you go to Leaning Tower of Pisa through this gate.

I decided to climb the tower, as advised by Pam and it cost me 13 Euro. I didn't mind about that since this may be the last time I visit Pisa. I waited for an hour before my turn to climb the tower. This was due to safety reason. Maximum number of people allowed on the tower at one time was only 32, if I'm not mistaken.

This is what most people do in Pisa. Sadly, I didn't have any companion to do that.

On top of leaning tower. What happened to my eyes?

At the same time, a parade took place around the area of the tower. I grabbed this rare opportunity by taking some pictures. After a while, I noticed that I was already late to Firenze. I grabbed a pizza and a can of drink and walk all the way from leaning tower site to the train station.


Cool!

3 comments:

Anonymous said...

akak wonder macam mana awak leh g sowang2..memang hebat!

Uncle said...

Ni nama dia, family planning...

Anonymous said...

Assalaamu`alaikum warahmatullah
seronok baca catatan kembara dan banyak info terkini.

Insha ALLAH saya akan melawat andalusia dan beberapa negara eropa seperti Itali (Rom, Pisa, Venice), Zurich swiszland, London, Paris dan Moroko . berangkat pada isnin ini 22.November 2011 hingga 8.12. Dari KL Rome dan seterusnya Seville dengan Easyjet atau Ryan air.

Oleh itu saya ingin bertanya dengan lebih detail lagi :
1.insha ALLAH, Saya akan sampai airport fiumicani jam 3.20 petang.Dari airport saya akan ke hostel (belum tempah lagi), walau pun saudara ada terangkan bagaimana cara nak pergi ke bandar dengan tren tapi saya masih lagi kurang faham. boleh tak jelaskan step by step.
2.Tolong cadangkan hostel/hotel bajet yang dekat dengan stesyen bas atau keretapi untuk memudahkan urusan lawatan atau penginapan yang jarak ke tempat2 lawatan boleh dengan hanya berjalan kaki. 3. setelah check in di hostel nanti tolong cadangkan tempat2 yang sempat dilawati sehingga malam hari.
4. Pada hari yang kedua sempat kah saya nak melawat tempat2 bersejarah yang lain kerana sebelah malam saya nak naik tren ke venice atau pisa.Kalau tak sempat saya akan ke venice atau pisa pada hari ketiga.
5. Berapakah harga tiket masuk ke tempat2 lawatan?
6. Jauhkah stesyen keretapi pisa dengan menara condong itu dan berapa jam agaknya habiskan masa untuk lawat pisa kerana saya akan ke venice dan mungkin ke zurich juga. Dari venice saya akan ke andalusia, moroko, seterusnya london pada 1 hingga 4.12, manakala 5-7.12 ke Paris. Balik KL pada 7.12 jam 9.15 pagi.
7. Lawatan saya kali ini hanya seorang secara backpack . Oleh itu kalau ada yang mahu ikut serta alhamdulillah,saya alu2kan.Kalau tiada teman , mungkin isteri saya akan ikut sama. Kalau isteri saya ikut sama adakah boleh saya menyewa hostel di Paris, Itali,zurich Andalusia dan London. adakah hostel yang punya 1 bilik untuk 2 orang.
8. Untuk ke Moroko insha ALLAH , tiada masalah bahasa kerana saya graduated dari university Islam Madinah . Tapi di Itali, Paris dan spain , bagaimana nak berkomunikasi ya, saya masih buntu .
9.Harga tiket dari kl rome paris kl 2300rm dengan pesawat komersial, bukan air asia kerana air asia mahal lagi. Sesiapa yang nak ikut serta cepat ya, seat masih ada lagi.

Nampaknya banyak soalan yang saya tanya, harap tak jemu saudara menjawabnya. Semoga ALLAH membalas dengan kebaikan dan saya ucapkan berbanyak terima kasih diatas info yang akan diberi .Harap dapat jawab dengan secepat mungkin disini atau e mail : naasiha@yahoo.com.
wassalaamu`alaikum warahmatullah